Köpevillkor

  1. Alberi
  1. Beställning
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta mig omgående via tel eller email. info@alberi.se 0701456007
  1. Leverans
  • Våra normala leveranstider är 7-14dagar. Tillverkas så fort som möjligt 
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå och du inte har hört från mig så kontakta mig via tel 0701456007
  1. Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  1. Ångerrätt
  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Dock tillämpas inte det vid beställningar där personifiering av produkter beställs.

  • Tänk på att när du handlar hos oss så är de flesta produkterna beställningsvaror ( vi har inget lager på våra produkter, de tillverkas efter beställnin) och de börjar tillverkas inom 24 timmar efter lagd beställning. Du har alltså 24 timmar på dig att avbryta ordern. Gör du inte det i tid så gäller inte ångerrätten. Detta godkänner du automatiskt när du lagt din beställning. 



    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@alberi.se Ångerrätt gäller inte när du beställt personliga produkter där du själv valt motiv med mera och inte heller vid ej lagerförda produkter vilket innebär att tillverkningen börjar efter 24 timmar du har lagt din beställning. Hör du inte av dig innan 24 timmar så gäller inte ångerrätt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning eller likvärdig förpackning för att skydda produkten. Ta foton på produkten innan produkten skepas iväg och skicka det till oss info@alberi.se 
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
  • 5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Proukter som tillverkas efter enstaka order. 
  • Produkter där du själv valt färg i epoxi.
  • Bord och bänkskivor som är anpassade efter kundends önskemål.
  • Namnskylatar till båt som vridit sig på grund av väder och vind. 
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@alberi.se
  • Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  1. Ansvarsbegränsning
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  • Vidare tas inget ansvar för om produkt skadats i leverans utav paketleverantören. Vi ser alltid till att förpacka våra produkter väldigt noggrant och skickar de med spårbart frakt och försäkring. Kontakta i det fall postleverantören.
  • Vid köp av bänkskivor som är tjockare än 30 mm så skall detta tänkas på. Vi tar inte ansvar för själva träet och hur den beter sig.
  • Inre sprickor som leder till yttre sprickor.

    Massiva Ek skivor som är mer än 35 mm tjocka kan spricka om inte du följer anvisningar.

    Dragspänningar bildas som om de blir för stora orsakar inre sprickor. Denna typ av sprickor är särskilt vanlig på ek

    Ek bordsskivor skall efter att den monterats på bordsbenen stå i någon vecka så att den anpassar sig till huset atmosfär.

    Därefter så skall den behandlas rikligt med olja och låta den tränga in i träet.

    Torka av överflödig olja och låt den stå. Upprepa denna procedur efter ett par veckor. Se till att olja in den extra mycket på kortsidor och kanter. 

    Skivor som monteras mot en kall vägg skall ha något millimeteravstånd till vägen för att kunna röra sig tillräckligt mycket när trä expanderar och krymper. Tänk på hur du fäster skivan så att du inte förhindrar dess naturliga rörelse. 

    Har du bordet fäst mot en yttre vägg så tänk på att kyla och värme gör att träet rör sig extra mycket och sprickor kan uppkomma på oönskade ställen på grund av att yttre väggen kyls ner och värms upp av vädret utanför hemmet.

    När sådant händer så kontakta oss omgående så hjälper vi dig att åtgärda problemet. Väntar inte för länge.

    Vi lämnar 12 månaders garanti på vårt arbete dock inte garanti på hur själva träskivan beter sig under de förhållanden ni har hemma. 

    Om du bor i Göteborg eller Göteborgstrakten så hämtar vi bordet, eller bänkskivan och åtgärdar problemet. 

    Bor du längre bort så tar ni bordet, eller bänkskivan till våra kollegor som hjälper er med problemet.

  • Om träskivan som är i massivt trä spricker kan inte vi stå för. Däremot limfogskivor ersäter vi med nya skivkor om det visar sig att vi har gjort något fel under tillverkningen. 
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  • Produkter som är tillverkade i massiva trä. Om inte de efterbehandlas korrekt så kan det uppstå sprickor i träet vilket vi inte kan stå för. Följ de anvisningar som vi skickar med för att undvika sprickor i massiv trä då trä är ett levenade material. 
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Alberi accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Alberi är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Kortbetalning.
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevs leverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Alberi är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.